Succesverhalen Schrijfmarathon 2015

Op 350 locaties in Nederland schreven vorig jaar brievenschrijvers samen een recordaantal brieven. Meer dan 100.000! En niet alleen in Nederland; over de hele wereld werden meer dan 3,7 miljoen brieven, kaarten, handtekeningen, sms’jes en WhatsApp’jes verstuurd. Hoe groter die vuist, hoe groter de druk op autoriteiten om te zorgen voor gerechtigheid. Bekijk de succesverhalen van de Schrijfmarathon 2015.

yecenia600‘Ik ben enorm dankbaar. De brievenschrijvers doen het mooiste wat ze kunnen: mensen in onrechtvaardige situaties helpen. Het vervult me met trots en het voelt fantastisch.’

Yecenia Armenta ontving tijdens de Schrijfmarathon 2015 meer dan 8000 brieven. Ze zat sinds 2012 vast nadat ze, na 15 uur lang gemarteld te zijn, een moord bekende die ze niet had begaan. Op 7 juni 2016 kwam ze vrij.

phyoephyoe

‘Ik dank iedereen voor hun steun. De brieven inspireerden me. Ik realiseerde me dat de wereld naar ons kijkt en ons steunt – we zijn niet alleen.’

In 2014 werd Phyoe Phyoe Aung opgepakt nadat ze vreedzame studentenprotesten had geleid. Tijdens de Schrijfmarathon 2015 werd intensief actie voor haar gevoerd. In april 2016 kwam ze vrij.

Yunus

‘We zijn dankbaar dat Amnesty zoveel actie voor ons voerde.’

Leyla en Arif Yunus, twee vooraanstaande mensenrechtenverdedigers, werden allebei veroordeeld wegens ‘verraad’ en ‘fraude’. Eind 2015 werden ze voorwaardelijk vrijgelaten en in april 2016 zijn ze op uitnodiging van het ministerie van Buitenlandse Zaken naar Nederland gekomen.

225648_Angola_Three

‘De berichtjes vanaf de andere kant van de gevangenismuur vormden een enorme bron van kracht voor mij in mijn voortdurende strijd voor vrijheid.’

Begin dit jaar mocht Albert Woodfox de gevangenis verlaten. Meer dan 43 jaar zat hij vast. Alleen, in een cel ter grootte van een parkeerplaats, 23 uur per dag. Hij werd veroordeeld vanwege moord, hoewel daar geen enkel bewijs voor was.

yvesfred

‘Ik bedank de duizenden mensen in de wereld die mij via Amnesty International geschreven hebben, of gewoon aan mij en Yves gedacht hebben.’ – Fred Bouma

De Congolese activisten Fred Bauma (links) en Yves Makwambala (rechts) werden eind augustus 2016 vrijgelaten. Zij zijn leden van een jongerenorganisatie die zich op een vreedzame manier inzet voor vrede in Oost-Congo.

burkinafaso2Duizenden meisjes en jonge vrouwen, sommigen niet ouder dan 11 jaar worden gedwongen te trouwen. Amnesty voerde tijdens de Schrijfmarathon in 2015 actie tegen deze kindhuwelijken. De huwelijksleeftijd voor meisjes in Burkina Faso werd verhoogd naar achttien jaar en het ministerie van Justitie belooft harder op te treden tegen gedwongen huwelijken.

Verander nog meer levens in 2016

Ook dit jaar gaat Amnesty Nederland actievoeren voor mensen die onrecht wordt aangedaan. Jij kunt hen helpen. Wil jij weten hoe? Bekijk wat jij kunt doen en geef je op!

schrijfmee